‘HELL’ is een avondvullend recital voor een sopraan en een pianist, gebaseerd op de ‘Divina Commedia’ van de middeleeuwse dichter Dante Alighieri die zijn reis beschrijft door een gedroomd hiernamaals. Tarenskeen vond onlangs in zijn archieven een zeer beschadigde partituur terug met liederen in Renaissance-stijl, eveneens met teksten uit de ‘Divina Commedia’, die hij ooit voor theater schreef. Met moeite ontcijferde hij de restanten en monteerde ze tot een uitvoerbaar geheel, de ontbrekende passages, scheuren en vlekken integrerend in de nieuwe partituur. Het is muziek die zich het origineel koortsig tracht te ‘herinneren’, en die het publiek stapsgewijs deelgenoot maakt van de reconstructie van een verloren gewaand manuscript. Mede geïnspireerd door de weergaloze Javaanse sopraan Bernadeta Astari, een groot talent wier roots hij deelt, verwerkte hij wat resten oude Javaanse muziekstijlen in de nieuwe partituur.
In nauwe samenwerking met regisseur Paul Koek is gezocht naar een manier om het genre ‘recital’ een rijker perspectief te bieden. Beginnend vanuit een recital-stand, de zangeres vlakbij haar begeleider, maakt ze zich gaandeweg los om tenslotte ver van hem te eindigen, het domein van de performance betredend, waar ze resoluut afstand neemt van ‘De Liedkunst’.
Het resultaat is een spannend samenspel, een strijd tussen de twee vertolkers, leven en dood, hemel en hel. Terwijl je allengs niet meer beseft wat boven en beneden is, wordt het optreden steeds fysieker. De op de achterwand geprojecteerde vertalingen, én tekeningen van de componist, weten extra kracht te zetten bij de soms hartverscheurende pogingen van de sopraan het ondenkbare te beschrijven.
Teksten; ‘Divina Commedia’, Dante Alighieri, 1322
Muziek; Boudewijn Tarenskeen, 2022
Sopraan; Bernadeta Astari
Pianist; Gerard Bouwhuis
Regie; Paul Koek
Kostuum; Patricia Lim