Nieuw Amsterdams Peil (NAP), de onverschrokken band die voor geen genre of stijl terugdeinst, is in 2005 opgericht door violiste Heleen Hulst en pianist Gerard Bouwhuis. Als collectief richten zij zich op een breed repertoire van kamermuziek en muziektheater in een flexibele bezetting. Hun focus ligt op de muziek van nu. Musici van Nieuw Amsterdams Peil voelen zich eerder een ‘band’ dan een ‘ensemble ’. Weinig hiërarchie en veel eigen inbreng door iedere speler afzonderlijk.
Onderscheidend zijn de vele nieuwe muziektheaterproducties die componisten voor NAP schreven. De ideeën van de componist stonden daarbij altijd centraal. Voorbeelden van succesvolle interdisciplinaire producties zijn: Urwald van Arnoud Noordegraaf (met film), Giacometti van Elmer Schönberger (met dans), Conversations with my mother van Benedict Weisser (met toneel), Narcissus van Calliope Tsoupaki (met geur), Aan Barrels met muziek van Reza Namavar en Janco Verduin (voor draaiorgel), Reclining Woman van Astrid Kruisselbrink en Het Arsenaal der ongeleefde dingen van componist Mayke Nas en Teun Hocks (met beeldende kunst) en het spraakmakende muziektheater Anaïs Nin van Louis Andriessen en Uwe Leipe Mastdramnis van Rob Zuidam.
Maar NAP geeft ook ‘gewoon’ concerten zoals Spotlight met Michel van der Aa met als special guest Wende Snijders.
Jaarlijks is er de serie NAPzak (de meest veelzijdige kamermuziekserie) in het Muziekgebouw aan’t IJ.
In combinatie met deze concerten startte NAP de serie d e t o u r, films met muziek in de hoofdrol.